Eerste Heilige Communie

De Eerste Heilige Communie is in de Rooms Katholieke Kerk het tweede sacrament; het sacrament van de Eucharistie. Het eerste sacrament is de doop, waar ouders voor kiezen– en soms het kind zelf – om hun kind op te laten groeien in het christelijke geloof met haar tradities, waarden en normen en sacramenten. De Eerste Heilige Communie is een vervolg op de doop waar ouders voor en met hun kind voor kiezen.

Het woord “Communie” betekent gemeenschap: door deel te nemen aan de Eerste Heilige Communie wordt het kind nog meer deel van de Kerk, de geloofsgemeenschap van mensen van alle tijden en plaatsen. Want vanaf dat moment mag het kind deelnemen aan de communieviering en de communie – de hostie die het lichaam van Christus belichaamt – ontvangen.
De Eerste Heilige Communie is een groot feest voor het kind, de ouders en de familie en voor de hele geloofsgemeenschap.

De kinderen en hun ouders worden in een aantal bijeenkomsten thuis en in de kerk voorbereid op de Eerste Heilige Communie. Informatie hierover krijgt u van de betreffende werkgroep na aanmelding via het onderstaande formulier.

Privacy

De privacyverklaring is een belangrijk document met het oog op de informatieplicht zoals vastgelegd in de AVG. Kerkelijke instellingen moeten transparant zijn over hoe ze gegevens verwerken en dit kan onder meer door mensen te informeren op het moment dat ze in het ledenbestand worden opgenomen.
Neemt u even de tijd om de privacyverklaring door te lezen, zodat u hierover goed geïnformeerd bent.

Privacyverklaring

Tijdens de eerste communieviering kunnen er video-opnames en foto’s gemaakt worden, onder anderen ten behoeve van deze website van Lumen Christi. Ook is het mogelijk dat de viering via streaming audio en/of video op internet te volgen is.

Opgave Eerste Heilige Communie 2025

Stap 1 van 3