Mee op reis

Bedevaarten

Ieder jaar gaan vele mensen op bedevaart. Sommigen per auto of bus, anderen lopend of met de fiets. De één voor een dag, de ander een maand. Op bedevaart gaan voelt als één familie die onderweg is. Iedereen hoort bij elkaar, zorgt voor elkaar, het voelt als één familie die samen op weg is. Naast de devotie, wat uiteraard hoort bij een pelgrimage, is er dan ook veel gezelligheid. De eensgezindheid is groot.

Hier kunt u lezen waar we naartoe gaan als er weer een bedevaartreis vanuit de parochie wordt georganiseerd. De duur van deze reizen zal de ene keer  een dag-bedevaart zijn, een andere keer een aantal dagen. Ook gaan we vanuit de parochie op inspiratiereis, beide kan alleen met onze parochie zijn dan weer samen met een andere parochie of zelfs vanuit het hele bisdom.  Binnen de berichten onder op de pagina vindt u ook hoe u zich voor een bedevaart aan kunt melden.

Zo gaan we onder andere naar Kevelaer, Banneux, Lourdes en Fatima. Ook de bisdombedevaart naar Echternach (springprocessie) en Rome doen we aan mee.

Kevelaer Het Duitse plaatsje Kevelaer (vlak over de grens bij Venlo) is al eeuwenlang een bekend Mariabedevaartsoord. Al sinds 1642 wordt er in deze plaats een wonderbaarlijk genadebeeld (een ets) van de Maagd Maria vereerd. Dit genadebeeld staat bekend als de  ‘Consolatrix Afflictorum’: de ‘Troosteres der bedroefden’. Handelsreiziger Hendrick Busman was in 1641 op weg van Weeze naar Geldern en bad bij het hagelkruis op een kruising vlakbij het gehucht Kevelaer, toen hij tot driemaal toe een oproep van Maria hoorde: “Op deze plek moet je voor mij een kapelletje bouwen!” Busman was arm, maar de kapel kwam er in 1642. Pelgrims volgden al snel en ook de eerste genezingen lieten niet lang op zich wachten. (site bisdom)

Banneux ligt tussen Luik en Spa in België. Het bedevaartsoord ontstond nadat de twaalfjarige Mariette Beco verklaarde dat Maria haar tussen 15 januari en 2 maart 1933 acht keer was verschenen en dat Maria zich toen de Vierge des Pauvres (“Maagd van de Armen”) had genoemd. Ook zou zij om de bouw van een kapel gevraagd hebben; deze werd nog in hetzelfde jaar op de plaats van de Mariaverschijningen, de voortuin van het huis van de familie Beco, gebouwd en ingezegend. Haar verklaringen werden tussen 1935 en 1937 door een bisschoppelijke commissie onderzocht. Vanaf 1948 bouwde men aan een basiliek.

Lourdes Het Heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes (Frans Sanctuaires Notre-Dame de Lourdes) is een gebied rond de Grot van Massabielle in de Franse bedevaartplaats Lourdes. In 1858 is de Maagd Maria daar verschenen aan de toen 14-jarige Bernadette Soubirous. Het gebied wordt door de kerk beheerd en heeft verschillende functies, waaronder godsdienstige oefeningen, accommodatie voor zieke pelgrims en hun helpers. Het gebied omvat de grot, verschillende kerken, waaronder drie basilieken. Ook kan men er water uit de Lourdesbron verkrijgen, en hierin baden. Het heiligdom heeft zes officiële talen: Frans, Engels, Italiaans, Spaans, Nederlands en Duits. Pelgrims en toeristen komen er de grot bezoeken om er te bidden, kaarsen te ontsteken, bronwater verzamelen om als souvenir mee naar huis te nemen en andere godsdienstige oefeningen te houden. Dagelijks zijn er meerdere eucharistievieringen in diverse talen.

Actuele informatie bedevaarten georganiseerd vanuit het bisdom, is te vinden op https://www.aartsbisdom.nl/home/bedevaarten/

Inspiratiereizen

Naast de bekende bedevaart reizen naar Kevelaer, Banneux, Lourdes en Fatima, worden er ook reizen georganiseerd naar Rome en Israël. In deze reizen bezoeken we de plekken waar Jezus en zijn apostelen hebben geleefd. Ook maakten we in de voetsporen van de apostelen en heiligen een reis naar Griekenland, Turkije, Noord Macedonië, Portugal, Spanje en Polen.

Maria Troosteres der bedroefden