Kerkelijk Afscheid

24 september 2024 | Rubriek

Er hebben zich de laatste tijd nogal wat veranderingen voorgedaan in het Kerkelijk Afscheid. Was het vroeger standaard om een Avondwake te houden voorafgaand aan de uitvaart de volgende dag, tegenwoordig zijn er diverse mogelijkheden bijgekomen. Zo kennen we de Afscheidsviering, een Gebedsviering op de avond of overdag, waarin het leven van de overledene in gelovig perspectief doorklinkt. Daarin kunnen oude kerkelijke rituelen zoals besprenkeling met wijwater en bewieroking van de overledene gebruikt worden, maar dit hoeft niet. Het is dus mogelijk om zo’n viering met meer vrijheden in te vullen. Daarnaast is het ook mogelijk een kort kerkelijk ritueel te houden in de kerk of een aula voorafgaand aan de begrafenis of in het crematorium voorafgaand aan de crematie. Dit valt allemaal onder kerkelijk afscheid, waarin het pastoraal team of de parochieel voorgangers voorgaan. Wanneer u een parochieel voorganger wenst dan dient dit te geschieden in overleg met het pastoraal team. Ook zijn wij bereid mee te denken aan een afscheid op een andere locatie, b.v. een boerderij of ander geschikte locatie.

Zo zijn er vele mogelijkheden om het kerkelijk afscheid van uw dierbare vorm te geven, met of zonder de kerkelijke rituelen. Naast alle vormen van modern afscheid blijven de gewone avondwake en de uitvaart bestaan.

Mocht u vragen hebben, of bezig zijn uw afscheid vorm te geven, dan kunt u zich altijd richten tot één van de pastores.

Het pastoraal team Lumen Christi