Zomerconcert Ootmarsum

1 juli 2023 | Rubriek

Mis het niet: het muzikale snoepje van de zomer

Op zondag 2 juli trakteren de leden van het kinder – en tienerkoor alle bezoekers op een heel mooi concert. Na een periode van intensief en lang oefenen, brengen ze een prachtig, bevlogen en ontroerend repertoire ten gehore. Om een tipje van de sluier op te lichten: ze zingen het eeuwenoude ‘Sch’ma Israël’, maar ook van Sela ‘Ik zal er zijn’. Van Katrina & the Waves klinkt het ‘Love shine a light’ en uit de  musical Paulus zullen de kinderen ‘Weg met die mannen!’ en ‘Ik kan m’n ogen niet geloven’ laten horen. Deze nummers worden afgewisseld met mooie luisternummers als ‘Neem mij aan zoals ik ben’ en ‘Alles komt goed’ (van Jaap Reesema), ‘Lichtje branden’ (van Suzan en Freek) en het zeer vrolijke “Wij zijn kinderen van een bont gezin – en ik hoor daar ook bij”van de musicalschrijvers Hannes en Birgit Minichmayr uit Oostenrijk.

Muzikale intermezzo’s
In het programma is er ruimte gecreëerd voor verschillende muzikale intermezzo’s, die nog niet allemaal verklapt worden. In ieder geval mag de bezoeker rekenen op ‘Gabriels hobo’ van Ennio Morricone, uitgevoerd door één van de tienerkoorleden.  Komt dat zien, komt dat horen!

Het kinder- en tienerkoor: ‘Wie zijn wij?’ “Ja, we zijn een kerkkoor en we staan ergens voor. Ieder kind, iedere tiener, een jongere die van zingen houdt en erbij wil horen, is welkom bij ons; echt iedereen! En iedereen moet zich veilig voelen, of je nu jong bent of al wat ouder. Ook daar staan we voor. Want samen zingen in een koor is ook echt rekening houden met elkaar, elkaar de ruimte geven en dus ook de ruimte ontvangen om te mogen zijn wie je bent. Iedereen is geschapen naar Gods beeld: je bent dus goed, zoals je bent. Samen zingen betekent dan ook de blijdschap in de muziek kunnen delen. We staan te zingen om de blijde boodschap van Jezus uit te dragen. Maar we doen zeker ook meer. We zingen bijvoorbeeld liederen van Suzan en Freek of van Jaap Reesema,” vertelt dirigent Karel Tijhuis, “Lid worden kost niks, en je hoeft niet te kunnen lezen. Op de repetities leren we alle liederen uit het hoofd. We zijn een zeer laagdrempelig kinder- en tienerkoor. Je moet alleen wel het zingen willen leren! En beter willen worden, want daarom hebben we repetities. Maar de repetities zijn ook een moment van samen blij zijn als iemand jarig is. Er wordt dan mega-uitbundig gezongen en natuurlijk getrakteerd. Immers zo’n moment wil je delen met elkaar en dat doen de koorleden!” Op dit moment telt het koor ongeveer 20 leden. “Bij sommige liederen zingen we alleen, maar soms dansen we er ook bij, we maken dan koorbewegingen.  De kinderen repeteren donderdags van 18.15 tot 19.00 uur, de tieners van 19.00 tot 19.30 uur. Sinds dit schooljaar repeteren we ook met onze vaste pianist Herman Koops. De repetities verlopen daardoor vlotter, omdat we meer kunnen zingen. Ik kan me dan helemaal richten op de groep, Herman  op de begeleiding,” aldus Karel Tijhuis.

St. Jan-viering en PICKNICK! Afgelopen zondag, 25 juni 2023,  hebben de koorleden, broertjes en zusjes met hun ouders heel gezellig samen gepicknickt. Dit was naar aanleiding van de prachtige gezinsviering met als thema ‘Sint Jan!’ Het was een feest in de kerk en op de midzomer-picknickweide (Engels’ Tuin). Ouders hadden hun beste beentjes voorgezet, picknick kleden, sandwiches, bolletjes, fruitspiesjes… Het was een heerlijke happening. Kinderen konden heerlijk spelen, na hun gedane vrijwilligersarbeid.

Plannen voor najaar /volgend voorjaar

zingen bij gezinsvieringen: Vredesviering (24 september), Mariaprocessie viering (14 oktober), Sint Maarten (11 november), Advent (3 december) en Kerstavond (24 december), en bij het feest van de Doop van jezus (14 januari 2023).

bedenken van een heel mooie nieuwe koornaam!

Kinderen/Tieners die al lang zingen bij het koor in het zonnetje zetten.

eind januari 2024: workshop / repetitiedag met andere kinderen van andere koren uit het aartsbisdom

zingen bij doopjes: immers niks is zo leuk als een doopje!

“We hebben dus veel te bieden en er is voor wie zich ervoor open stelt, veel te ontvangen. Kom zondagmiddag 2 juli even een kijkje nemen en laat je verrassen, door de aangename liederen en muziek! 15.00 uur, katholieke kerk, hartje Ootmarsum. Tot dan!”,  Kinder- en tienerkoor Ootmarsum.