“Look at the World”

20 mei 2024 | Rubriek

Koormuziek uit vier eeuwen, vocaal-ensemble van het Lise Meitner Gymnasium Neuenhaus. o.l.v. Jens Christian Peitzmeier Zondagmiddag 16 juni, 15.00 uur Entree gratis, na afloop vrije gift (voor goed doel) Op zondag 16 juni om 15 uur zal het vocaal-ensemble van het Lise Meitner gymnasium uit Neuenhaus een prachtig concert geven. Het concert vindt plaats in de H.H. Simon en Judaskerk te Ootmarsum. Het programma heeft als titel ‘Look at the world (Kijk naar de wereld). Ten gehore worden verschillende stijlen en werken gebracht. Zo zijn er in het eerste deel van het concert o.a. motetten en madrigalen te beluisteren van John Rutter en Orlando die Lasso. In het tweede deel van het concert worden delen van de ‘Missa for You(th)’ van de componist Tjark Baumann ten gehore gebracht. De vioolsolo van de jonge Leonardo Kurumlian maakt het concert compleet. Hij brengt het vioolconcert in a-mineur van Antonio Vivaldi ten gehore.

Programma: John Rutter (*1945): Look at the world Jester Hairston (Arr., 1901-2000): Free at last Orlando di Lasso (1532-1594): Matona mia cara Max Reger (1873-1916): Der Mond ist aufgegangen Venezianisches Volkslied: Gobbo so pare Carsten Gerlitz (Arr., *1966): Wenn ich ein Vöglein wär John Leavitt (*1956): Morning has broken Tjark Baumann (*1976): Let there be light Lee Dengler (20./21. Jh.): Pacem Nathan Howe (*1982): Wannebe Antonio Vivaldi (1678-1741): Vioolconcert in a klein op. 3 nr. 6 Allegro – Largo – Presto Tjark Baumann (*1976): Missa for You(th) Kyrie Gloria Credo Sanctus – Hosanna Benedictus – Hosanna Agnus Dei

Het vocaal-ensemble van het Lise Meitner Gymnasium uit het naburig Neuenhaus bestaat sinds 2017. Het koor was aanvankelijk een projectkoor. De ca. 25 koorleden zijn bovenbouwleerlingen van het Lise-Meitner-Gymnasium. Het koor zingt zeer gevarieerde werken uit verschil lende eeuwen. Zo zingt het koor werken van de renaissance tot de hedendaagse tijd. Ook het repertoire is zeer gevarieerd, van volksliederen tot popsongs, van spirituals tot spreekkoren. Het koor treedt regelmatig op in de school maar ook in kerken en bij feestelijke aangelegenheden. Ook zingt het koor religieuze werken. Het koor staat open voor ontmoetingen en optredens met andere koren. Zo heeft het koor een samenwerkingsproject gehad met de Australian Girls Choir uit Sydney. Absoluut hoogtepunt uit de geschiedenis van dit nog jonge koor was de medewerking aan de uitvoering van de 9e symfo nie van Beethoven in Toushima in Japan. Het koor was daarvoor uitgenodigd! Dat was een enorme eer. Ook heeft het koor afgelopen december 15 in Nordhorn haar medewerking verleend bij de uitvoering van het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach. Koor en dirigent nodigen u van harte uit om te komen luisteren! Wel kom! De entree is gratis, na afloop is er een vrije gift voor het goede doel.